Πέμπτη 20 Ιανουαρίου 2011

Το μυστικό της μέγιστης απόδοσης των μαραθωνοδρόμων

Το μαθηματικό τύπο που επιτρέπει στους δρομείς του Μαραθώνιου να υπολογίσουν με ακρίβεια τις δυνάμεις τους μέχρι τον τερματισμό, βρήκαν ειδικοί από τα πανεπιστήμια Χάρβαρντ και ΜΙΤ.
Οι ειδικοί κατάφεραν να υπολογίζουν πόσες θερμίδες από υδατάνθρακες πρέπει να έχει πάρει εκ των προτέρων ο μαραθωνοδρόμος ώστε να διαθέτει αρκετό απόθεμα ενέργειας που θα του επιτρέψει να ολοκληρώσει τη διαδρομή με τις μέγιστες επιδόσεις.
Περίπου το 40% των μαραθωνοδρόμων «πέφτουν πάνω σε ένα τοίχο», εκτιμά ο καθηγητής του Χάρβαρντ Μπένζαμιν Ράποπορτ, ο οποίος έχει τρέξει 18Μαραθώνιους και έχει άμεση πείρα των προβλημάτων της απαιτητικής διαδρομής.
Όπωςαναφέρει στο άρθρο του, σε αυτές τις περιπτώσεις που συχνά οδηγούν στην αδυναμία συνέχισης, ο αθλητής έχει καταβολήσει όλους τους υδατάνθρακές που είναι αποθηκευμένοι στοήπαρ και τους μυς, με συνέπεια να υποχρεώνεται να επιβραδύνει δραματικά, καθώς ο οργανισμός του αρχίζει πλέον να «καίει» το διαθέσιμο λίπος του.
«Νιώθεις σαν να μην μπορείς να προχωρήσεις άλλο. Η θέλησή σου δεν σε υπακούεικαι δεν είσαι πλέον σε θέση να τρέξεις πιο γρήγορα, ούτε καν να συνεχίσεις», δηλώνει.
Πολλοί μάλισταμαραθωνοδρόμοι πιστεύουν ότι αυτό το αίσθημα είναι αναπόφευκτο κάποια στιγμή σε μια τόσο μεγάλη διαδρομή, όπως είναι αυτή του Μαραθώνιου, όμως ο Ράποπορτ υποστηρίζει ότιτο μυστικό της αντοχής κρύβεται στην συνταγή που ανακάλυψε.
Τι πρέπει να συνυπολογίσει ο μαραθωνοδρόμος
Αρκεί κάποιος να συνυπολογίσει τρία πράγματα: το βάρος του, περίπου το χρόνο που επιθυμεί να κάνει μέχρι τον τερματισμό και την μέγιστη ικανότητά του για λήψηοξυγόνου από τους πνεύμονές του (ονομάζεται ( ), κάτι που δείχνει τηνικανότητα του για αερόβια άσκηση.
Η τελευταία παράμετρος μπορεί ναμετρηθεί σε ειδικό μηχάνημα, ενώ μπορεί να υπολογιστεί πιο χονδρικά και λιγότερο επιστημονικά, αν κάποιος διαιρέσει τον μέγιστο αριθμό σφύξεων τηςκαρδιάς του σε συνθήκες μεγάλου στρες, με τον ρυθμό σφύξεων σε ανάπαυση και να πολλαπλασιάσει μετά το αποτέλεσμα με το 15. Μια χονδρική εκτίμηση για τονμέγιστο αριθμό σφύξεων γίνεται αν αφαιρέσει κανείς την ηλικία του σε έτη απότον αριθμό των 220 σφύξεων το λεπτό.
Ο συνδυασμός του βάρους, του επιθυμητού χρόνου της διαδρομής και της αεροβικήςικανότητας μέσα από το μαθηματικό τύπο, δίνει ένα αριθμό που δείχνειστους δρομείς πόσες επιπλέον θερμίδες από υδατάνθρακες θα πρέπει να πάρουν πριντρέξουν.
Αρκετοί δρομείς αναπληρώνουν τις «αποθήκες» των υδατανθράκων τους παίρνοντας καθ’ οδόν διάφορα ποτά, αλλά, όπως είπε ο Ράποπορτ, ένας δρομέαςμπορεί να μεταφέρει μέσα στο ήπαρ και τους μυς του πολύ περισσότερα «καύσιμα», εάν έχει προετοιμαστεί επιστημονικά, χωρίς πια να χρειάζεται να μαντεύει.
Ο αμερικανός ερευνητής έχει μάλιστα δημιουργήσει ένα online εργαλείουπολογισμού, που μπορεί να βοηθήσει τους υποψήφιους μαραθωνοδρόμους να κάνουντους σχετικούς υπολογισμούς, στη διεύθυνση της επιστημονικής επιθεώρησης PLoS Computational Biology.
Installed and Designed by iks-Team.com